Neomezená dovolená aneb Taneční námluvy zaměstnavatele

Nedávno jsem se dívala na seriál “Our Planet” na Netflixu, jehož jednotlivé díly se věnují zvířatům z celého světa, jejich zvykům a zajímavým ukázkám z jejich života. Jeden takový díl popisoval neskutečně krásný a unikátní rituál rajek z Nové Guinei: taneční námluvy. Každý samec totiž během tohoto rituálu musí potenciální partnerku ohromit nejen svými tanečními schopnostmi, nýbrž i tím, jak umí připravit taneční parket a ukázat se v nejlepším světle. Na začátku tedy musí rajek uklidit ze země kolem sebe veškeré suché listí a větvičky, aby bylo prostředí pro rajčí samičku přívětivé a útulné (kéž by to takhle fungovalo i u lidí, že? 🙂 ). Poté následuje čekání na potenciální partnerku. Jakmile se objeví, zahajuje rajek druhou fázi svého rituálu – neskutečně propracovaný tanec, který je u každého samce unikátní. Ukazuje se samičce ze všech stran, chlubí se barevností svého peří a v neposlední řadě potřásá peříčkem na hlavě, aby ukázal, že může být opravdu skvělým partnerem. Na konci celého “představení” se samička rozhodne, zda je s tím, co viděla, spokojená, či nikoliv a dle toho přistoupí na partnerství nebo odletí hledat další kandidáty na roli “ptačího tatínka”.

Proč tento díl popisuji tak dopodrobna? Napadlo mě totiž, že na pracovním trhu vnímám čím dál zřetelnější paralelu s živočišným světem. Zaměstnavatel je takový rajčí sameček, který potenciálnímu kandidátovi musí předvést vše, co umí, aby ho zaujal. Na začátku připravuje “taneční parket”: nasazuje employer branding strategii a snaží se ukázat v nejlepším (i když pořád realistickém) světle. Pak přijde čekání na kandidáta – zaujme útulné a přívětivé prostředí někoho, kdo by pro zaměstnavatele mohl být dobrý match? Pokud nesklízí vytoužené plody potenciálních zájemců, odhazuje dodatečné “větvičky” a vylepšuje strategii. A pak se objeví – kandidát, který je pro zaměstnavatele hodně zajímavý, má zkušenosti a zájem, nicméně má v kapse dalších 5 nabídek, konkurence je velká. A tak začíná náborový tanec: zaměstnavatel musí kandidáta přesvědčit, že je pro něj/ni nejlepší match a že má to nejlepší “peří” pod sluncem – ať už je to produkt/projekt, na kterém se bude kandidát podílet, atraktivní finanční ohodnocení anebo zajímavé benefity.

Jak tedy takový taneční boj o kandidáta vyhrát? Na tuto otázku byste měli odpovědět již na začátku plánování vaší Employer Branding strategie. Najdete si něco, co je na vaší firmě unikátní, co vás odliší od konkurence: může to být zajímavý produkt nebo jedinečný projekt, možnost se podívat do zahraničí nebo cokoliv dalšího, co je pro vaši společnost aktuální. Pokud si nevíte rady, zeptejte se svých zaměstnanců, například “Proč pracují právě ve vaší firmě?” a “Co je na práci ve vaší firmě nejvíc baví a motivuje?”. Pro více informací o tom, jak nastavit Employer Branding strategii, doporučuji tento článek od LMC nebo sledování LinkedIn příspěvků od Evy Baluchové.

Na čem ale můžete stavět bez obav, jsou benefity. Každý máme rádi, když nám zaměstnavatel nabídne něco navíc a ukáže nám tak, že mu na nás záleží. Může se jednat o klasické benefity, jako stravenky, cafeterie benefity, Mlutisportku nebo týden dovolené navíc. Nebo může zaměstnavatel opravdu vyniknout a nabídnout něco inovativnějšího: například neomezený Home Office, narozeninový den volna, 4denní pracovní týden nebo neomezenou dovolenou. Pokud si chcete přečíst více o problematice benefitů, doporučuji tento článek z LMC Magazínu. Pro mě jako pro zaměstnance byl vždy nejatraktivnější neomezený Home Office. Již čtvrt roku se mi úspěšně daří žít svůj sen a pracovat z pohodlí domova. Hned na druhém místě pro mě byla vždy možnost mít tolik volna, kolik potřebuji, nicméně žádný předchozí zaměstnavatel neomezenou dovolenou nenabízel.

“Dělá to Netflix, zkusíme to také!”. Neomezená dovolená se jako benefit začala Českem šířit teprve nedávno a začíná být čím dál populárnější hlavně u IT firem (například Avast) a dalších inovativních hráčů, jako například Rohlík.cz; u některých zaměstnavatelů (například v průmyslu) to zatím nepřipadá vůbec v úvahu. Dle statistiky z Ekonomického deníku je tento benefit již teď u poloviny zaměstnanců žádanější, než navýšení mzdy. Co tedy pro zaměstnavatele znamená zavedení tohoto benefitu a na co je dobré myslet?

Nastavení procesu

Ze všeho nejdříve by se měl jasně nadefinovat proces čerpání a žádání o neomezenou dovolenou. Nechcete zaměstnance do dovolené tlačit, nicméně není dobré, aby tento skvělý benefit nevyužili. Zlatá střední cesta může být zachování standardní dovolené dle původního rozsahu (například 5 týdnů neboli 200 hodin za rok) a přidání možnosti neomezené dovolené, o níž může zaměstnanec zažádat po vyčerpání tohoto rozsahu. Toto pravidlo může být rozšířeno o podmínku, že čerpání neomezené dovolené musí být vždy schváleno manažerem.

Převod na další rok

Neomezená dovolená však nepřináší ovoce pouze vašim zaměstnancům. Zavedením tohoto benefitu vám odpadne starost s monitorováním převodu nevyčerpaných dovolených do dalšího roku. Jelikož se jedná o neomezenou dovolenou, tento převod postrádá smysl a vaše HR se tak může soustředit na jiné důležité věci.

Jasná komunikace

Zavedení neomezené dovolené je velký krok sám o sobě, nesmíte však zapomenout na to, že tuto skutečnost musíte správně komunikovat dovnitř firmy. Nadefinujte si jasnou komunikační strategii, proč daný benefit zavádíte a proškolte především manažery, kteří toto poslání budou šířit do svých týmů. Celá společnost tak bude nový benefit vnímat o to pozitivněji, jako možnost odpočinku po těžkým projektu, čas na seberozvoj či dovolenou s rodinou. Důležité je, aby se zaměstnanci necítili provinile, když o takovou dovolenou zažádají.

Domluva s účetní

Poslední poučení se týká především menších společností: nezapomeňte o novém benefitu informovat svého účetního. Informuje vás, jak se bude dovolená propisovat ve výplatní pásce zaměstnanců a co vše je potřeba zařídit, aby proběhlo čerpání benefitu hladce.

 

Co si z tohoto článku odnést?

Pracovní trh je jako džungle Nové Guinei a každý zaměstnavatel musí myslet na to, jak nalákat toho správného kandidáta. Ze všeho nejdřív si připravte váš “taneční parket” – nastavte si Employer branding, a pak se pusťte do ladění dokonalého “tance”. Zajímavých benefitů je nesčetné množství a vždy je potřeba si vybrat takový set, který bude sedět právě vaší firmě. Teprve pokud bude váš “tanec” sladěný, dokážete zaujmout potenciálního kandidáta.

 

Autorka: Tatiana Protivanská | People-Centered Strategist – Building Bridges between Talent and Business Objectives | Chief Human Resources Officer at Wultra s.r.o.

LinkedIn profil Tatiany ZDE.